tiistai 22. marraskuuta 2016

15-vuotissuunnitelma

Minulta kysyttiin hiljan, missä näen itseni 15 vuoden kuluttua.

Hyvin hämmentävä kysymys. Varsinkin kun kykenen suunnittelemaan elämääni hädin tuskin ensiviikkoon asti. Toki joitakin pitkän tähtäimen tavoitteita minulla on vuoden tai parin päähän, mutta en todellakaan tiedä mitä teen ja mitä olen viiden, saati viidentoista vuoden kuluttua.

Mutta kun kerran kysyttiin niin pitäähän muutama vaihtoehto listata:

- olen kokenut burn outin, ottanut lopputilin ja muuttanut hyvinvointikeskukseen, jossa ohjaan hengitysharjoituksia, juon yrttiteetä ja kirjoitan runoja

- olen nainut rikkaan miehen ja elelen hänen rahoillaan juoden päivät portviiniä ja yrittäen käyttäytyä asiallisesti aina kun pitää suoriutua edustusvaimon tehtävistä

- olen kuollut moottoripyöräonnettomuudessa

- olen edennyt urallani h****tin korkealle ja ystäväni kuulevat minusta lähinnä silloin kun annan asiantuntijalausuntoja suorissa lähetyksissä

- olen vahinkoraskauden seurauksena yksinhuoltaja lähiössä

- olen löytänyt elämäni miehen, opetellut leipomaan pullaa, ryhtynyt pullantuoksuiseksi kotiäidiksi ja muuttanut omakotitaloon järven rannalle

- olemme parhaan kaverini kanssa kaupungin kuumimmat puumat

- olen myynyt omaisuuteni ja muuttanut temppeliin harjoittelemaan Shaolin kung fua

Johtopäätös mieleen tulleista vaihtoehdoista:

1. Olen ehkä vähän äärimmäisyyksiin taipuvainen.
2. Minulla ei ole kovin selkeää suunnitelmaa sille, mitä elämässäni tekisin.

No, jos lähestyn kysymystä siltä kannalta, että mitä haluaisin saavuttaa seuraavan 15 vuoden aikana? Tulee mieleen useampikin asia, joka olisi kiva, mutta hyvin harva asia kuitenkaan on sellainen, joka pitäisi ehdottomasti saavuttaa. Paitsi yksi asia:

Olisin onnellinen ja tyytyväinen siihen, mitä olen ja mitä teen.

Ihan sama tulenko seuraavan 15:sta tai 50:n vuoden aikana onnelliseksi siitä, että koen tekeväni työtä jolla on tarkoitus vai siitä, että muutan miehen perässä kasvattamaan banaaneja Kongoon. Tärkeintä on se, että olen tyytyväinen siihen, mitä olen tehnyt, enkä kadu sitä, että jotain olisi jäänyt tekemättä. Siinä suunnitelmaa kerrakseen seuraavaksi 15 vuodeksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti