perjantai 1. tammikuuta 2016

Uudenvuodenlupaus

Saavuttaakseen tavoitteensa, on asetettava realistisia välitavoitteita, joiden saavuttaminen on helppoa ja palkitsevaa. Välitavoitteiden avulla saavutetaan pikkuhiljaa lopullinen päämäärä, jne jne jne..
Ja paskat! Ei toimi minulle.

Minkä takia näkisin vaivaa sellaisen tavoitteen eteen, jonka tiedän saavuttavani helposti? Sellaisen, jonka saavuttamisen jälkeen on vähän pettynyt olo, koska tietää, että olisi pystynyt paljon parempaan, jos olisi jaksanut nähdä vähän enemmän vaivaa? Mutta ei nähnyt, koska ei tarvinnut.

Mutta jos tavoite on epärealistisen korkealla, niin korkealla, että itsekin epäilee, pystyykö sitä saavuttamaan, silloin sen tavoittelemisessa on jotain järkeä. Mitä suurempi tavoite, sitä enemmän sen eteen pitää tehdä töitä ja näyttää itselleen, että pystyy siihen. Ja kun sen saavuttaa, tai pääsee edes lähelle sitä, silloin on ylittänyt itsensä ja voi olla tyytyväinen suoritukseensa. Se palkitsee!

Jos ei ole unelmia, ei ole mitään mitä toteuttaa.

Lupauksen täytyy olla sellainen, että sen saavuttaminen edellyttää reipasta mukavuusalueelta poistumista. Eihän sitä muuten jaksa toteuttaa. Joten:

Minä aion olla kesällä aivan saatanan tikissä kunnossa!

Ai miksi? Jotta tietäisin pystynkö siihen. 

Olen harrastanut vuosikausia liikuntaa, mutta koskaan minun ei ole tarvinnut muokata kehoani tai hallita painoani kovin tarkkaan. Oikeastaan olen liikkunut niin paljon, että olen voinut syödä ihan mitä halua ja niin paljon kuin haluan - ja niin olen tehnytkin. Enkä treenaa lajeja, joissa olisi painoluokkia tai kilpailua, joiden vuoksi pitäisi säännellä syömistä ja painoa, tai yrittää saada kehosta irti maksimaalisia suorituksia. Olen siis elänyt syömisen ja urheilun kanssa mukavuusalueellani.

En väitä olevani varsinaisesti huonossa kunnossa, mutta en ole ihan niin tikissä kunnossa, kuin voisin olla. Ylimääräistä rasvaa löytyy. Mutta nyt tämä tyttö kokeilee, millaiseen kuntoon pääsee, kun muokkaa ruokavaliota ja treenaamistaan. Minä meinaan olla kesään mennessä sellaisessa bikinikunnossa, että oksat pois!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti