keskiviikko 22. lokakuuta 2014

3 päivää kokeeseen

Huomenna torstaina alkaa Helsingissä leiri ja lauantaina leirin yhteydessä on vyökoe. 72 tunnin kuluttua istun kokelasrivistössä ja odotan, että tuomaristo huutaisi nimeni ja olisi minun vuoroni.

Minulta on kysytty mihin vyökoetta voisi verrata työmäärältään ja muutenkin. Voisiko sitä verrata esim. gradun kirjoittamiseen tai opiskelujen pääsykokeeseen?

Kumpikin ovat itseasiassa aika hyviä vertailukohtia.

Gradun taustalla oli vuosien opinnot ja sitten runsaan vuoden ajan itse gradun tekemistä, joka kiihtyi loppua kohden. Samalla tavalla minulla on nyt on taustalla 14 vuotta aikidon treenaamista (jonka aikana osaaminen on hiljalleen kehittynyt) ja sitten runsaan vuoden verran itse kokeeseen valmistautumista, joka on kiihtynyt viimeisten kuukausien aikana. Ja molempien vuoksi olen repinyt hiuksia päästäni, ollut vakuuttunut ettei minusta ole mihinkään, voittanut itseni, ratkaissut ongelmia ja päässyt eteenpäin.

Pääsykoe vuorostaan on, kuten vyökoekin, yksittäinen koetilanne, jossa mitataan osaamista ja paineensietokykyä. Vaikka osaisi kuinka hyvin asiat, koe voi mennä pieleen, jos koetilanteessa jokin häiriötekijä estää onnistuneen suorituksen.

Jos lasketaan yhteen pääsykokeeseen liittyvä jännitys ja gradun kirjoittamiseen liittyvä työ ja tuska, niin aletaan olla aikalailla niissä fiiliksissä, missä minä olen lauantain kokeen suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti